همراه با وکیل پایه یک دادگستری با حقوق خود بیشتر آشنا شویم :

🔵چگونه می توانم خانه ام را به نام همسرم کنم ولی سوء استفاده نکند؟

✍همه چیز بستگی به قراردادی دارد که منعقد می کنید با این توضیح که مرد می تواند در صورت انتقال ملک به همسرش طی قرارداد عمری، حق استفاده از آن ملک را تا پایان عمر خود حفظ کند که در این صورت زن مالک خانه می شود ولی تا وقتی که مرد زنده است نمی تواند ادعایی نسبت به مرد داشته باشد (مثل اجرت المثل و اجاره بها) و نمی تواند با توجه به حق مالکیت، مرد را تا پایان عمرش و تا وقتی که زنده است، از خانه بیرون کند ولی بدیهی است که قرارداد عمری مانع انتقال مالکیت و فروش ملک توسط زن نمی شود ولی خریدار جدید هم گر چه مالک جدید شده است ولی با عنایت به قرارداد عمری نمی تواند مانع تصرف مرد بشود و در صورتی که خریدار جدید نمی دانسته خانه ای که خریده است حق عمری داشته است می تواند قرارداد را فسخ کند.

✍ضمنا می توان قرارداد انتقال مالکیت همراه با قرارداد عمری را به گونه ای نگارش کرد که زن به عنوان مالک جدید، تا مدت مشخص و معلومی (مثلا 20 سال) حق فروش ملک را از خود ساقط کند.
خوبی این گونه قرارداد ها این است که مرد مطمئن می شود بعد از فوتش همسرش اصطلاحا بی خانه و در به در نمی شود و وراث نمی توانند ادعایی نسبت به آن خانه داشته باشند. مضافا بر این که تا وقتی هم که خودش زنده است حق استفاده از آن ملک را دارد و زن نمی تواند حق مالکیت خود را اعمال کند و مرد را بیرون کند.

حسین طالعی بافقی ؛ وکیل پایه یک دادگستری

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *