تهیه طرحی برای اختصاص ۵۰ درصد سود معادن‌سودده به مناطق معدنی/کسب سود سالانه ۴۰ تا ۶٠ میلیارد تومانی توسط برخی معادن

سرویس اقتصادی
نایب رییس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس از تهیه طرحی برای اختصاص ۵۰ درصد سود معادن به مناطق معدنی خبر داد و گفت: مطابق طرح، اگر این اقدام صورت نگیرد، طی بازه زمانی ۳ ساله این معادن از صاحبان آن پس گرفته می‌شود.
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲
بازدید رحیم زارع از خبرگزاری خانه ملت

رحیم زارع در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از تهیه طرحی در زمینه معادن خبر داد و گفت: بر اساس این طرح معادن در هر نقطه جغرافیایی که هستند ۵۰ درصد از سود خود را در باید همان منطقه سرمایه گذاری کنند، چرا که بیشتر معادن در مناطق محروم هستند، اما سود آنها در تهران و برخی مناطق استان ها متمرکز می شود.

نایب رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، با بیان این طرح در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: براساس این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف می‌شود که معادن را از افرادی را که خارج از چارچوب این طرح عمل می‌کنند، گرفته و به بخش خصوصی که مشتاق سرمایه‌گذاری در معادن هستند، تحویل دهد.

حق مردم مناطق محروم برده و در تهران و شهرهای بزرگ دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود

وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح ۵۰ درصد سهم معادن به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود، ادامه داد:چرا که بسیار از معادن سالانه ۴۰ تا ۶٠ میلیارد تومان سود کسب می کنند، لذا اگر به تناسب پراکندگی جمعیت سود در همان مناطق سرمایه‌گذاری شود، این مناطق توسعه پیدا می کنند، البته اگر این اقدام صورت نگیرد، طی بازه زمانی ۳ ساله این معادن از آنها گرفته می‌شود.

زارع با بیان اینکه تنها حرف اقتصاد مقاومتی زده می‌شود و رویکرد عملیاتی در این باره دیده نمی شود یادآور شد:حق مردم مناطق محروم برده و منابع طبیعی آنها تخریب می‌شود و در تهران و شهرهای بزرگ دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود، البته سرمایه‌گذاری آنها نیز تولیدی نبوده بلکه برای دریافت نرخ سود بیشتر به کلان شهرها منتقل می شود که این به افزایش نقدینگی در جامعه منجر و سبب ایجاد تورم می شود و به همین ترتیب صنایع کوچک را به زمین می زند.

این طرح به زودی به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی، افزود: ارزش افزوده در مناطق محروم کسب می‌شود، اما سرمایه‌های آن از کشور خارج شده و در کشورهای خارجی سرمایه گذاری می شود، لذا معادن مطابق این طرح، مکلف هستند که ۵۰ درصد این سود را در مناطق محروم و ۴۰ درصد را در مناطقی که به نسبت بهره مند تر هستند اختصاص دهند.

نایب رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این طرح به زودی به هیات رئیسه مجلس تقدیم و احتمالا در کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بررسی می‌شود./

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *