کتاب جغرافی استان« پایه دهم» باید در اسرع وقت اصلاح شود
✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍

جلسه کارگروه مطالبات فرهنگیان در روز سه شنبه مورخ ۹۶/۷/۴ در دفتر نماینده با حضور اعضای کارگروه تشکیل شد و در مورد مسائل و مشکلات فرهنگیان بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
یکی از مباحث مطروحه در این جلسه بررسی کتاب جغرافیای استان با نام «استان شناسی یزد» بود که برای پایه دهم دوره دوم متوسطه تدوین شده است.


متاسفانه مولفان و طراحان این کتاب آموزشی ،عمدا یا سهوا مرتکب اشتباهات فاحشی در نگارش و تدوین این کتاب شدند که به بعضی از این موارد اشاره می شود.
1- در صفحه 45 این کتاب که به بحث تقسیمات سیاسی استان پرداخته است جمعیت شهرستان بافق را25088 نفر عنون کرده است در حالی که طبق آمار سرشماری سال 1395 جمعیت این شهرستان 52888نفر اعلام شده است.


2- در صفحه 70 کتاب در ذیل مبجث شخصیت های علمی مشهور یزد فقط با چند کلمه از وحشی بافق یاد کرده است در حالی که دیگر بزرگان این دیار را با تفصیل ذکر کرده است و به خواننده این گونه القا می شود که مولفان, نوعی دید جانبدارانه و متعصبانه به مساله داشتند.
3- در صفحه 81 کتاب در جدول جاذبه های اکو توریستی استان یزد ,کویر درانجیر را جزو جاذبه های توریستی اردکان و میبد ذکر کرده است در حالی که با یک جستجوی ساده در اینترنت مشخص می شود که کویر و بیابان بافق موسوم به در انجیر از گود گوار بافق تا نقطه صفر مرزی با اردکان است .


به عبارتی کویر در انجیر در موقعیت جغرافیایی N3209 E5505 در استان یزد واقع است. کویر بافق در فرو رفتگی مشرق یزد که در واقع فرو رفتگی اصلی کویر یزد می باشد قرار گرفته است .رودخانه های اصلی این کویر به بخش جنوبی وارد شده و مخروط افکنه های حاشیه ای و معمولا سفید رنگ اطراف این کویر نشان دهنده شوری قابل توجه زمینهای اطراف این کویر می باشد . طول کویر بافق در حدود 75 کیلومتر و عرض آن در حدود 20 کیلومتر بوده و مساحت آن در حدود 750 کیلومتر مربع می باشد . 60% از آن را زمینهای رسی و 40% از آن را نمکزار وسیعی پوشانده است .
از آن جایی که بین شهرستان بافق و اردکان اختلافات مرزی وجود دارد این شائبه به وجود می آید که این عنوان از روی قصد بوده است.


4- در همان صفحه 81 دو اشتباه دیگر رخ داده است که با توجه به اشتباهات فاحش نمی توان آن ها را سهوی به حساب آورد.مثلا به جای منطقه حفاظت شده کوه بافق از عنوان مجعول «منطقه حفاظت شده کوه باطل» استفاده شده است و به جای منطقه شکار ممنوع آریز از عبارت مجعول« منطقه شکار ممنوع آویز» استفاده شده است.
5- در صفحه 84 در ذیل بناهای تاریخی- فرهنگی هم اشتباه دیگری رخ داده است و به جای پیر مراد از عبارت مجعول «پیر داماد» استفاده شده است.
6-درج نقشه پر ابهام تقسیمات سیاسی استان به بهانه های مختلف در جای جای کتاب آن هم با خطوط تغییر یافته مرزی که آنومالی های غنی بافق و بهاباد از آن جدا شده و عدم درج نام کویر «کر بنو» در کتاب و هم چنان عدم ذکر معادن شهرستان بافق در هاله ای از ابهام است در حالی که در کتاب جغرافیای استان که در دهه هفتاد تدوین شده بود تمام معادن بافق منجمله معدن چادرملو را ذکر کرده بود.


کارگروه مطالبات فرهنگیان شهرستان بافق از مسئولان شهرستان علی الخصوص نماینده محترم جناب آقای صباغیان می خواهد که فوری و قاطع در این زمینه ورود کنند.
هم چنین کارگروه از اداره کل آموزش وپرورش استان یزد می خواهد که هرچه سریعتر اصلاحات ذکر شده را انجام داده و در اسرع وقت اصلاحیه ای تنظیم نماید و در مدارس استان یزد توزیع نماید و این تغییرات را در دستور کار خود قرار دهد تا برای سال تحصیلی آینده بازنگری دقیق صورت پذیرد و در چاپ جدید شاهد این اشتباهات نباشیم.
ومن الله التوفیق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *