گفتگو با دکتر خلیل راستار، دومین مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق ( قسمت سوم و پایانی ) :

اینکه چادرملو ۴ سال دیگر ذخیره خوراک داشته باشد باورکردنی نیست / چادرملو یعنی چاه دره ملون / ملون گربه وحشی بوده که بر اثر تردد، شلوغی به احتمال زیاد نسلش از بین رفته است / فاصله بین بافق تا آریز یک فاصله طولانی و به نظر آن طرف دنیا بود

عصر بافق : جناب دکتر به تازگی در رسانه ها عنوان شده مسئولین چادرملو گفته اند که 4 سال دیگر بیشتر خوراک جهت کارخانه های خود را ندارند و ذخیره آنها رو به اتمام است، نظر شما چیست؟
– مگر چقدر در سال برداشت می کنند؟ اگر برای 4 سال دیگر سنگ آهن و خوراک دارند دلیل این همه تجهیزات و هزینه ای که شده است چیست؟ اصلا این باور کردنی نیست. حدود 19 سال چادرملو راه اندازی شده است و با متوسط برداشتی که می کنند حدود 200 میلیون تن هم که مصرف کرده باشند و به گفته خودشان ( ذخیره 450 ) هنوز 250 میلیون تن دیگر ذخیره دارند.
عصر بافق : چادرملو یعنی چه؟
– چادرملو یعنی چاه دره ملون که ملون گربه وحشی بوده به زبان قدیم، منتهی تکرار باعث شده به چادرملو تغییر پیدا کند. ملون گربه وحشی بوده که قدیم در اثر تردد، شلوغی و مسائل دیگر نسلش از بین رفته و یا شاید هم به اطراف پناه برده باشد.
شنیده ام که D19 قرار شده مشترک برداشت گردد آیا آریز هنوز هم سکنه دارد؟
عصر بافق : زمانی که برای اکتشاف می رفتید آریز سکنه داشت؟
– بله سه یا چهار نفر در آنجا ساکن بودند
عصر بافق : یعنی بافقی آنجا زندگی می کرد؟

– نه آریزی، کلا زندگیشان همانجا بود و زمانی که ما به آنجا رسیدیم یک خانمی بود که می گفت مادر من در بافق فوت شده و در بافق به خاک سپرده شده و در حال حاضر 20 سال است که نتوانستم به بافق سفر کنم، یعنی برای آنها و در آن زمان فاصله بین آریز تا بافق یک مسیر طولانی و به نظر آنطرف دنیا بوده است .
عصر بافق : آنها چطوری آنجا زندگی می کردند؟
– هنوز هم برای من معماس، یک نهر آبی آنجا بود و بزی داشتند و زندگی را سر می کردند.

عصر بافق : ضمن تشکر برای شما آرزوی موفقیت میکنم

– من هم از شما ممنونم و یادآوری خاطرات قدیم و زندگی در بافق برایم لذت بخش است و امیدوارم شهر بافق و مردمان خونگرمش هر روز بهتر از روز قبل باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *