وقتی سرنوشت مهمترین مطالبه عمومی مردم بافق به نامه ای که تکذیب می شود گره می خورد

بحث اصلی شهرستان که کم کم به #مطالبه_عمومی مردم بافق تبدیل شده، بحث #جابجایی_مرزهای_جغرافیایی به نفع #اردکان می باشد و با توجه به مسبوق به سابقه بودن این امر در درگیری مرزی #اردکان و میبد، درگیری مرزی #اردکان و طبس و درگیری مرزی #اردکان و بهاباد، نگارنده از آن به عنوان لابی و غصب بزرگ یاد می کند.
با توجه به مطلب منتشر شده در سایت بافق فردا در تاریخ ۹۵/۷/۶ با عنوان ” منتظر موضع شفاف و بی طرفانه #استاندار یزد درباره #مرزهای_جغرافیایی_بافق با #اردکان در منطقه #آریز هستیم” با قلم آقای مهدی رنجبر از اعضای سابق شورای اسلامی شهر گفته شده که فرایند جداسازی از سال ۷۰ شروع و تا پایان سال ۸۵ اجرا و به پایان می رسد که به موجب آن محدوده ای حدودا به طول ۵۰ کیلومتر و به عرض ۲۰ کیلومتر از #مناطق_مرزی_بافق که شامل معادن و #آنومالی _های ارزشمند #چادرملو، #دی ۱۹، #منابع_آبهای_زیرزمینی و … می باشد و طی فرایند و سناریوی ۱۵ ساله صورت گرفته است. در آن گزارش متقن و صریح، نویسنده با ذکر دلایل قانونی یادآور می شود که خط مرزی ظاهرا قانونی بین #بافق و #اردکان در منطقه #آریز با هیچکدام از ضوابط، مولفه ها و شاخصه های تقسیمات کشوری سنخیت ندارد.
در صورتی که جوابی که اعضای شورا در آن منتظر ورود منجی و #استاندار_اردکانی بودند تا مرزهای بین دو شهرستان تعیین تکلیف شود، جناب استاندار با صراحت فرمودند هیچ نامه ای مبنی بر تعیین تکلیف #مرزهای_جغرافیایی_بافق و #اردکان ارسال نشده است؟؟؟ و پس از آن دیگر صحبتی از این نامه و جواب آن به میان نیامده و پیگیری در خصوص آن و اینکه نامه ارسال شده چرا به #استانداری نرسید از طرف اعضای شورای شهر صورت نگرفت و یا لااقل ما ندیدیم، نشنیدیم و اطلاعی نداریم. ( رجوع شود به مطلب ” میدان داری پیمانکار در جاده مرگ ” تاریخ ۹۵/۱۰/۶ هفته نامه افق کویر و نشست خبری استاندار محترم در محل فرمانداری بافق)
لازم می دانیم یادآور شویم که مقوله #مرزهای_جغرافیایی یک موضوع و برداشت از #آنومالی_دی_نوزده موضوعی دیگر است و در این میان مسئله اصلی پیگیری مرز بوده و دی نوزده حاشیه ای وسط این متن که نباید در نظر گرفته شود.
به این شکل موضوع را مطرح کنیم که به نظر شما فرق بین #آنومالی_۱۹ با دیگر آنومالیهای جدا شده از شرکت سنگ آهن مرکزی چیست؟ در حال حاضر که زیاد فرقی ندارد #آنومالی_نوزده برنامه ریزی شده بود کامل در اختیار #چادرملو قرار بگیرد در صورتی که #آنومالی_های دیگر که حساسیتی روی آنها نیست در اختیار دولت بوده که در سالهای اخیر با شتاب نسبت به برداشت، #خام_فروشی و #صادرات آن اقدام شده و از قبل این امر هیچگونه عوارضی به شهرستان تعلق نگرفته است و یا ما خبر نداریم. خب حالا بگویید فرق اینها برای ما و شهرستان در چیست؟ مسئله اصلی که در خصوص تمامی آنومالیها و ذخایر آهن منطقه باید مد نظر قرار گیرد فقط تمرکز بر تاسیس و راه اندازی هر چه زودتر #طرحهای_جوار_معدنی است تا بردن سنگ آهن از منطقه با صرف هزینه های گزاف حمل و نقل و همچنین خام فروشی به صرفه و صلاح نباشد و این کاری است که از طرف شرکت سنگ آهن در حال انجام است.
برداشت من از کلیت موضوع این است ۱- بحث مرزهای بین دو شهرستان توسط اعضای شورای شهر و با تامین مالی خیرین بافقی با عقد قرارداد سه میلیارد تومانی با یک #وکیل کار کشته که دست بر قضا بافقی مرکز نشین هست در حال پیگیری است و تاکنون ۶۰۰ میلیون به #وکیل پرداخت شده ولی هیچگونه گزارشی در خصوص این پرونده تاکنون به مردم داده نشده است. ۲- بحث #آنومالی_دی_نوزده یک توافق دو طرفه بین سنگ آهن و شرکت چادرملو بوده که توسط این دو شرکت صورت گرفته است و لازم به ذکر است که دولت در دادن مجوز برداشت فارغ از بحث مرز جغرافیایی به هر شرکتی، صاحب اختیار بوده و فقط حق السهم خود را طلب می کند همانطور که آنومالیهای دیگر منطقه توسط شرکت دولتی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در حال برداشت و #خام_فروشی است.
در اینجا این سوال به ذهن خطور می کند که ارتباط بین  این دو موضوع در کجاست؟  مطمئنا با توضیحات بالا نقطه ارتباط دی نوزده و مرز در پرداخت عوارض ۲ درصد، یک درصد عوارض زیست محیطی و عوارض مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرستان و … که در حال حاضر و در شرایط فعلی همه این موارد حتی حق السهم ۵۰ درصد سهم سنگ آهن مرکزی به #اردکان پرداخت می گردد. پس موضوع اصلی پیگیری جابجایی نامشروع مرزهای جغرافیایی است. ( البته باز هم می گویم اگر داستان مانند شرکت سنگ آهن فلات مرکزی ایران نگردد )
جالب است بازگو شود تا چند سال آینده همانطور که #چغارت رو به پایان است ذخیره #چادرملو نیز ته کشیده و باید هر دو شرکت به فکر جایگزینی جهت تامین خوراک خود باشند. ( صحبت بیک معاون مجتمع #چادرملو در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۶ تحت عنوان ” سریعتر دی نوزده را به #چادرملو واگذار کنید ” با ماین نیوز )
با توجه به قرار گرفتن #آنومالی_دی_۱۹ در #منطقه_حفاظت_شده، محیط زیست به شدت با برداشت این معدن مخالفت کرده و می کند به طوری که گرفتن موافقت به جهت این امر دو شرکت را در یک موضع مشترک و شریک هم قرار داد تا قدرت چانه زنیشان بالا رفته و با اهرم بیکاری دو شرکت بزرگ با قریب به ۱۰۰۰۰ کارگر به دولت و #محیط_زیست فشار آورند تا مجوز برداشت #آنومالی_دی_۱۹ صادر گردد ( رجوع شود به مطلب ۹۵/۱/۲۰ سایت خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – و ” مطلب احتمال تعطیلی معدن بزرگ #چادرملوی یزد ” ) که هنوز به طور قطع موفق به اخذ مجوز لازم به جهت برداشت نشده اند. (رجوع شود به مطالب ” مجوز #محیط_زیست برای اکتشاف مقدماتی #معدن_دی_نوزده صادر شد ” مورخ ۲۸ مرداد ۹۶ و چند روز بعد ” محیط زیست مجوز اکتشاف معدن آنومالی دی نوزده را صادر نکرده است ” )
اصرار بیش از حد توسط مجتمع #چادرملو و #اردکان به برداشت از #آنومالی_دی_نوزده با هر ترفندی خود جای بحث بسیار دارد که در فرصت مناسبتری به آن خواهیم پرداخت. ( در خصوص بحث محیط زیست و دی نوزده؛ میتوان به فرضیاتی دقیقا برعکس موارد مطرح شده در بالا نیز اشاره کرد که اذعان دارد مسئله محیط زیست منطقه بافق، #کوه_بافق، #حیات_وحش_بافق، #جاده_گزو و … کاملا سیاسی بوده و موضوع کاملا با برنامه ریزی و اعمال نفوذ افراد با نفوذ سیاسی، فقط به جهت القای این امر که گرفتن مجوز محیط زیست کار شاقی است و ایجاد نیاز کاذب در مسئولین بافقی و مسئولین شرکت سنگ آهن به کمک در جهت گرفتن مجوز برداشت از #آنومالی_دی_نوزده بوده است. عجله نسبت به برداشت از دی نوزده نیز شرایط نامساعدی که طرف اردکانی در آن قرار گرفته است را بیشتر عیان می کند که اگر گزارشی از نتیجه پیگیری #پرونده از طریق شورای شهر و یا #وکیل_پرونده داده شود بهتر می توان موضوع را تحلیل کرد)
برگردیم به مبحث اصلی و نامه دردسر ساز؛ پس از انکار نامه توسط استاندار، در آئین تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه، موارد جدیدی از #پرونده پیگیری به صورت قطره چکانی به مردم گزارش می شود ( رجوع شود به مطلب شنبه ۲۱ مرداد سایت خبری بافق فردا تحت عنوان ” سناریوی زیاده خواهی #اردکان برای دست اندازی به معادن دست نخورده بافق ادامه دارد ” ) در این جلسه است که رئیس شورای شهرستان بافق پرده از حقایق تلخ دیگری از قبیل وجود ۱۵ آنومالی قابل توجه مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی در مناطق قانونی و سرزمینی #اردکان و بدعهدی #اردکانی_ها در قبال توافقی که با #بهاباد داشتند و … بر می دارد تا فشار بیشتری به مسئولین در جهت استیفای حقوق از دست رفته بافق وارد آورد.
سوال بزرگ اینجا حاصل می شود که چرا با وجود بیش از ۱۵ آنومالی در مناطق مرزی و قانونی #اردکان، چادرملو اصرار به برداشت دی نوزده آن هم در اسرع وقت دارد؟
اینجای داستان غم انگیزتر می شود که #معاون_بافقی_سیاسی_استاندار در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران ( رجوع شود به مطلب شنبه ۲۸ مرداد ۹۶ سایت بافق فردا ) آب پاکی را روی دست شورای شهر بافق ریخته و می گوید در جریان نامه ۶۲۲۲۳ مورخ ۹۵/۵/۲۰ نیستم طوری که اگر ما خودمان با چشمان خودمان آن نامه را ندیده بودیم شک می کردیم و می پذیرفتیم و با کمال تعجب در ادامه با کلی گویی از جواب دادن صریح به سرنوشت نامه شانه خالی می کند به خیال اینکه چند روز دیگر #شورای_چهارم تمام شده و مردم نیز فراموش می کنند و اصلا نه خانی آمده و نه خانی رفته است و یا باعث خرید فرصت و یا فرصت سوزی بستگی دارد که کدام طرف دعوا باشی می گردد.
این نوع برخورد و جواب دادن #معاون_سیاسی اصلا به مذاق رئیس شورای شهرستان خوش نیامده و هر چند در چند روز آخر سمت خود در شورای اسلامی بود آن را بی پاسخ نمی گذارد. ( دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶ بافق فردا متن ” پاسخ رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق به ادعای بی اطلاعی #معاون_سیاسی_امنیتی_استاندار_یزد ” )
محورهای اصلی آخرین جوابیه و دفاعیه مهدی رنجبر در سمت شورای اسلامی شهر قسمتهای دردآور برای یک شهرستان را جهت اعضای شورای جدید نمایان میکند تا همه چیز عریان گردد.
_ گرفتن جلسات و مکاتبات متعدد با #معاون_سیاسی_بافقی_استاندار و #استاندار_اردکانی
_ ارائه اسناد و مدارک معتبر همراه با ادله قانونی و مکاتبات طی سه چهار سال اخیر به #استانداری
_ قول #استاندار به بررسی بی طرفانه، منصفانه و شفافیت موضوع و پایبندی به قانون در این خصوص
_ متاسفانه علی رغم قول مساعد و وظایف قانونی که برای رسیدگی به این موضوع برای #استاندار مقرر کرده بود هیچ گونه اقدام موثری در سطح استان صورت نگرفت
_ پیگیری موضوع از مراجع ذیصلاح مرکز و ارائه اسناد و مدارک به وزارت کشور
_ پذیرفتن وجود ابهامات و اشکالات قانونی در #مرزهای_جغرافیایی_بافق و #اردکان توسط وزارت کشور
_ طی دستور نامه شماره ۶۲۲۲۳ مورخ ۹۵/۵/۲۰ به #معاون_سیاسی_استاندار برای اجرای صحیح قانون و رفع ابهام
_ اظهار نظر غیر واقعی ( تکذیب نامه ) توسط #معاون_سیاسی_بافقی_استانداری علی رغم اشرافیت کامل بر این مسئله و نامه مذکور پیرو #استاندار_اردکانی
با توجه به اینکه خیلی از موارد را در جریان نیستیم به دلیل در جریان گذاشتن مردم به صورت قطره چکانی و با وسواس و عدم وجود هیچگونه گزارشی از سرنوشت و پیگیری های صورت گرفته تاکنون توسط #وکیل_پرونده باید صبر کرد تا ببینیم شورای پنجم سرگرم کی بود کی بود من نبودم های #استاندار و #معاون_سیاسی_امنیتی_استانداری خواهند شد یا نه

علیرضا زارع

  1. م.ش

    تا به حال هیچ کس فکر نکرده چرا یک بافقی جوان بی تجربه توسط استاندار اردکانی ونماینده پرنفوذ ان بعنوان معاون سیاسی انتخاب شده است..دودلیل عمده داشته است اول عدم تغییر حوزه انتخاباتی وتکی بودن اردکان درانتخاب.که با گزارشات امنیتی که معاون سیاسی به تهران ارائه کردند تصدیق نمودند ازلحاظ امنیتی اردکان ومیبد نمبتونن درکنار هم باشند..واردکان تنها بافقی ماند..دوم موضوع دی 19 و اصلاح مرزهای جغرافیایی بافق واردکان بوده که نباید روش اقدامی بشود ومیبینیم هیچ اقدامی صورت نگرفته ونمیگرید..اما یک نکته جالب بود حمایت قاطعانه تابش ازصباغیان..تابش با این صباغیان را نمک گیر کرده وجلوی هرحرکت او راسد کرده است..هیچ اتفاقی درمورد دی 19 ومرزهای جغرافیایی بافق به نظر اینجانب باتوجه به دلایل فوق نخواهد افتاد ..

  2. مهدی ناظمی

    خدا به دهد مردم مظلوم برسه همین خدا یا شکرت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *