پرورش و نگهداری کاکتوس مرجان مینیاتوری

ساقه های مرجان مینیاتوری تیغ دار هست و برگ های آن بیضی شکل و کوچک. در بعضی انواع آن برگ ها بزرگ هستند . این گیاه تقریباً در تمام طول سال گل میدهد.گل ها کوچک و زیبا هستند و در رنگ های متنوع، قرمز، صورتی، سفید، بنفش، زرد و انواع دو رنگ .این گیاه برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارند و یا در مناطق گرم و خشک زندگی میکنند، مناسب است چون بسیار مقاوم می باشد.


نیازها:
نور:فرفیون به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری اندک تا معمولی، هوای خشک و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود:کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر هر شش ماه یکبار تامین کرد.
تکثیر :انتخاب قلمه های انتهایی بهترین و مناسب ترین اندام برای تکثیر از آن است ، زمان اینکار از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد.
خاک:مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه شسته به نسبت مساوی که در فواصل آبیاری باید خشک گردد برای فرفیون بسیار مناسب است.
آبیاری: آبیاری این گیاه باید با استفاده از آب ولرم انجام بشود. هر بار که به این گیاه آب میدهید , اونقدر باید آب داده شود تا آب از ته گلدان خارج شود. این کار برای این است که ریشه های این گیاه کاملا سیراب شوند و رطوبت به مدت طولانی در خاک باقی بماند.
آبیاری بعدی را باید زمانی انجام دهید که اجازه بدهید تمام سطح خاک خشک شود، بطوریکه تا عمق 5 سانتی از سطح گلدان باید کاملا خشک شده باشد تا آبیاری بعدی رو انجام بدهید . همینطور نباید روی برگ ها و ساقه این گیاه آب ریخت . در ماههای پاییز و زمستان این گیاه به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارد . هر ده تا بیست روز یکبار به مقدار کم .
اگر رطوبت خاک به خاطر آبیاری زیاد بالا رود , گیاه از بین میرود.
تکثیر: اگر چه میزان موفقیت در تکثیر این گیاه بسیار کم است، ولی نا امید نشوید. با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا کرده و به مدت یک روز یا بیشتر، در کناری قرار دهید تا در محل بریده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، بکارید و خاک را نسبتا مرطوب نگهدارید اگر شیره سفید این گیاه بیش از حد تراوش کرد، آنرا در پودر زغال چوب و یا آب فرو ببرید مراقب باشید خارهای تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نگیرد . قلمه ها را در نور مناسب و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت دو ماه نگه دارید و قلمه ای را که خشک نشده بود و رشد کافی داشت، در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر قرار بدهید.

امیر سرداری، مهندس کشاورزی

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *