پرورش و نگهداری گل کاغذی

گل کاغذی با نام علمی Bougainvillea glabra از خانواده Nyetaginaceae در رده گیاه شناسی قرار گرفته است.
گل کاغذی از گیاهان بسیار زیبایی است که با شرایط آب و هوایی بافق سازگاری عجیبی پیدا کرده است. این گیاه به صورت درختچه بالا رونده می روید و در اکثر نقاط در طراحی های فضای سبز بسیار کاربرد دارد. گل کاغذی با تنوع رنگ فراوان در سبدهای آویزان و داربست‌ها کاشته می‌شود. این گل در تابستان های گرم که دیگر گیاهان قدرت گلدهی کمی دارند و یا اصلا ندارند توده‌ای از گل را به ارمغان می‌آورد.


شرایط نگهداری از گلهای کاغذی :

آب: درفضای سبز وقتی گیاهان سازگاری پیدا کنند مقاوم به خشکی می باشند درحالی که تنش های آبی ممکن است منتهی به ریزش براکته ها درگیاهان تولید شده در شرایط خشکی درگلخانه شود.همچنین باید توجه داشت که اگر زمستان به این درختچه آب زیاد بدهند ریشه اش می پوسد . برای فرمول برای زمان آبیاری گل کاغذی این است که آبیاری را زمانی انجام دهیم که خاک گلدان در حال خشک شدن است.
خاک: خاک مناسب برای گل کاغذی مخلوطی از دو پنجم خاک مرغوب باغچه ، دو قسمت کود پوسیده دامی و یک قسمت ماسه می باشد . خاک رس آهکی نیز برای رشد گل کاغذی مناسب است.
نور :تابش با شدت زیاد و پرورش گیاه تحت شرایط روزکوتاه (۸ ساعت روشنایی)  ) گلدهی را تحریک می نماید. تابش با شدت کم گلدهی را حتی در گیاهانی که در شرایط روزکوتاه و دمای بهینه پرورش یافته اند به تاخیر می اندازد. نور۴ تا ۵ هزار فوت کندل رشد متراکم ،سریع و تشکیل گلهای رنگی خوب را تحریک می نمایند. نور قرمز دور(Far-Red) گلدهی را تسریع می کند. وقتی گیاهان تحت شرایط نور با نسبت بالای قرمز به قرمز دور رویش یافته بودند برگهای انتهایی بازنشده و یا در مقایسه با گیاهانی که برگی (برگدار ) برداشته شده بودند گلدهی در آنها تسریع شد که نور قرمز باتوسعه و جابجایی مواد مانع گلدهی در برگهای جوان همراه می باشد. اسید جیبرالیک ممکن است سبب تاخیر گلدهی شود و همچنین حذف برگها باعث کاهش میان گره ها می شود.
دما – زمستان :در نقاط سردسیر باید گلدانهای کاغذی را از اواخر مهرماه به داخل گلخانه برد . چون در مقابل سرما مقاومت ندارد .
زمستانها باید کمی به بوته های گل کاغذی استراحت داد ، به این ترتیب که اگر گلدانها در منزل است محل نسبتا خنکی را برای آن انتخاب کنند و خیلی کم به آن آب بدهند .
ازدیاد: بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی، از گیاه مادری جدا کنید. ابتدا قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید، سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر ( در گلدانی از ماسه نرم فرو کرده ) حدود ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین قلمه باید در شرایط نورمناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرند تا از سوختگی و پژمردگی گیاه جلوگیری شود. زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.دربعضی از منابع از خوابانیدن هوایی و کشت بذر نیز به عنوان روشهای تکثیر نام برده شده است .از سیستم مه پاشی یا میست برای نگهداری وشادابی برگها در مدت ریشه زایی قلمه ها می توان استفاده کرد.
با تشکر: امیرسرداری _مهندس کشاورزی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *