راهکارهایی عملی برای مدیریت و کاهش مصرف انرژی و کم شدن هزینه خانوار

همشهریان محترم توجه داشته باشید بطور کلی و بخصوص باتوجه به اقلیم گرم و خشک بودن استان مصرف آب اهمیت بیشتری نسبت به برق و گاز دارد چرا که آب تجدید ناپذیر بوده و انتقال آن به مراتب مشکل تر و هزینه برتر از برق و گاز می باشد لذا می طلبد که در مصرف آن دقت نظر بیشتری نماییم.

یکی از راههای کاهش بدون هزینه و سریع و آسان مصرف آب تنظیم شیر بیسوار ظرف شویی و رو شویی یا کنتور آب بسته به فشار آب منطقه است چرا که شیر های آب اهرم کنونی سریع تا آخر باز میشود و حد اکثر لیتر آب مصرف میشود به خصوص توسط کودکان بازی گوش. لذا واجب است شیر بیسوار و یا دستشویی را بنا به حد اقل نیاز تنظیم کنیم به این صورت که شیر را تا آخر باز کنیم و شیر بیسوار را آهسته ببندیم تا مقدار ریزش مناسب آب بدست آید و به همین راحتی بنا به فشار آب در بعضی از مناطق تا ۳۰% کاهش مصرف آب خواهیم داشت.

پکیج و آبگرمکن خاموش👇👇
شما میتوانید با قراردادن مخزن آب حدود ۱۰۰ لیتری در پشت بام و لوله کشی مناسب به راحتی آب گرم سرویس خانه خود را در بخش زیادی از سال(بیش از ۸ ماه) بدون سوخت با گرمای خورشید تامین کنید.

در خصوص آب تشتک کولر در شرایط مناسب میتواند تا ۱۶ درجه سانتیگراد سرد شود و با این درجه سرما در گرمترین ساعات روز سرمای مناسب در ساختمان تامین میشود. دمای آب تشتک‌کولر را توسط دماسنج اندازه بگیرید در صورتی که زیر ۱۸ درجه بود عالی، بین ۱۸ الی ۲۰ خوب و در صورتی که بالای ۲۰ درجه بود کولر شما دارای نقص بوده و کارایی لازم را ندارد.

از باز کردن پنجره سرویس پرهیز کنید زیرا در صورتی که بیرون از ساختمان وزش باد همراه فشار باشد هوا از پنجره سرویس به داخل ساختمان وارد شده و در ساختمان ایجاد بو مینماید. برای رفع این مشکل حتما لوله تهویه آن را تا پشت بام و نصب کلاهک ادامه دهید.

در تابستان درب لوله های دودکش بخاری در اتاقها را بردارید هوای کولر وارد اتاق شده و هوای گرم از دودکش خارج شده تهویه مناسب صورت میگیرد.

برای پنجره ها آفتابگیر نصب کنید و منزل خود را رو به جنوب انتخاب کنیدتا در تابستان و زمستان انرژی کمتری برای سرد کردن و گرم کردن آن مصرف کنید و کاهش قابل توجه در مبلغ قبوض خود داشته باشید.

در هنگام ساخت منزل محل مناسبی برای کولر در نظر گرفته به طوری که حتی الامکان در سایه قرار گیرد.

در صورتی که کولر شما در پشت بام قرار دارد میتوانید فوم روی سقف آن بچسبانید در صورتی که لبه ۳۰ تا ۴۰ سانتی از هر طرف برای آن ایجاد کنید بسیار مناسب است.

در تابستان از تابش نور خورشید به داخل منزل جدا جلوگیری نمایید. نصب پرده داخل برای جلوگیری از نور خورشید کافی نیست چون آفتاب به پشت پرده داخل اتاق تابیده و در داخل منزل گرما ایجاد شده و با گردش هوا باعث گرم شدن ساختمان میگردد. برای این کار میتوانید از سایه بان مناسب در بیرون از پنجره و یا از پرده های حصیری استفاده نمایید. ساخت این نوع پرده از شاخه درخت خرما نیز امکان پذیر است.

برای تمامی پنجره ها از داخل نایلون نصب کنید به طوری که با تخته مناسب در بالا کاملا به دیوار چسبیده باشد. حتی برای پنجره های دو جداره. در اینصورت عایق مناسبی برای گرما و سرما و همچنین ورود گرد و خاک به داخل خانه شده و از کثیفی پرده نیز جلوگیری میشود.

کولر های آبی بهترین گزینه برای مناطق گرمسیر هستند اما برای اتاقهای خواب و منازل کوچک زیر ۱۰۰ متر که امکان نصب کولر آبی در شرایط ایده آل وجود ندارد میتوان از کولرهای گازی کم مصرف و باز با هزینه بالاتر استفاده کرد.

در صورتی که برای گرم کردن آب از مخزن رو باز در پشت بام استفاده کنید میتوانید آب دور ریز دستگاه تصفیه را داخل آن مخزن بریزید و هم میتوانید یه ظرف ۲۰ تا ۴۰ لیتری را بالای کمد آشپز خانه در صورتی که تحمل داشته باشد گذاشته و با یک شیر آب اضافه استفاده کنید. در این صورت صحت کارکرد دستگاه هم مشخص می شود.

شما میتوانید از نصب مخزن بسته (تحت فشار) یا استفاده از چند متر لوله فلزی یا پلی اتیلن جهت گرم کردن آب استفاده نمایید و آبگرمکن خانه را برای مدت ۶ ماه از سال خاموش و از پرداخت قبض گاز یا برق معاف شوید.

جریان هوا باعث احساس خنکی میشود بنا بر این استفاده از پنکه سقفی در زمانهایی که هوا خیلی گرم نیست گزینه مناسبی برای کاهش مصرف برق می باشد.

در صورتی که شما بتوانید شبها روی پشت بام یا حیاط خانه بخوابید ضمن کاهش قابل توجه هزینه برق و آب از لذت آن برخوردار خواهید شد.امکان استفاده از هوای بیرون بسته به محل ساختمان حدود ۵ ماه در سال میباشد که می توانید حتی الامکان امتحان کنید.

استفاده از فاضلاب روشویی برای فلاش تانک توالت فرنگی جهت جلوگیری از هدر رفت آب: با توجه به ارتفاع مناسب روشویی و توالت فرنگی انتقال آب روشویی به فلاشتانک توالت فرنگی به راحتی امکان پذیر است. بنا بر این پیشنهاد میگردد در طراحی جانمایی توالت فرنگی و روشویی این نکته در نظر گرفته شده تا امکان انتقال آب فراهم گشته و بتوان از دور ریز قابل توجهی آب جلوگیری نمود.

علی رنجبر – مدیر انرژی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق

https://t.me/joinchat/AAAAAELdfhhHRrkhw3ZIWg

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *