مدارس بسته حمایتی از چه کسی حمایت می کند؟

حدود سه سال است که خبری را در مورد مدارسی با طرحی جدید می شنویم. طرحی به نام بسته حمایتی از مدارس غیر دولتی که رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، ایجاد آن را برای توسعه عدالت آموزشی وحمایت از مدارس غیر دولتی بیان کرده است
از سال ۹۳ زمزمه های واگذاری و به نوعی اجاره مدارس دولتی به موسسان مدارس غیر دولتی، نگرانی های خاصی را به وجود آورد. مسئولان آموزش و پرورش در واقع بیشتر به موضوع جلب مشارکت مردم و سایر بخش‌ها برای رفع مشکلات آموزش و پرورش تأکید می‌ کنند و دلیل اصلی برای تن دادن به این مساله کمبود معلم ونداشتن بودجه می باشد البته اگر پشت پرده این سیاست مافیایی نخوابیده باشد.
شهر بافق هم از این قاعده مستثنی نیست و اولین مدرسه در سال 93 به مدارس بسته حمایتی تبدیل شد وسال گذشته هم چندین مدرسه به صورت شتابزده ودر دقیقه نود،وارد جرگه مدارس بسته حمایتی شد وناگهان تمام کادر آن مدارس عوض شد هر چند که به علت بی اهمیتی مقوله آموزش در کشور کسی پیگیر این مسائل نیست چون خانواده ها همین که بچه هایشان به مدرسه بروند، برایشان کافی است وکمتر کسی از افراد جامعه نسبت به مسائل آموزشی واکنش نشان می دهد.
مدارس حمایتی در حالی وارد سال دوم خود شدند که هنوز برخی از معلمان حقوق سال قبل خود را به طور کامل دریافت نکردند و همچنان به کار خود ادامه می دهند.معلمان از وضعیت سخت حقوق خود نگران هستندآن هم حقوقی بسیار پایین که هر 5یا 6 ماه پرداخت می شود. از طرف دیگر این معلمان در تابستان،هیچ گونه حقوقی دریافت نمی کنند و حتی مجبورند در سه ماه تابستان،بیمه اختیاری پرداخت کنند.
از دیگر دغدغه های معلمان این مدارس, استرسی است که هر روز به آن ها وارد می شود که نکند قراردادی با آن ها بسته نشود و عذرشان را بخواهند . یکی از معلمان  از فرزند دو ماهه اش تعریف می کند که مانند دیگر کارکنان خانم، نه تنها از مزایایی  مانند حق شیر و حق اولاد بهره مند نیست، بلکه حقوقی نیز دریافت نکرده است تا به پرستار کودکش بدهد.
تنها دلخوشی این معلمان بیمه ۳۰ روزه ای است که برای آنها پرداخت می شودوهم چنین وعده های گاه و بی گاهی که در زمینه تامین امنیت شغلی به آن ها داده می شود.وعده هایی که پر از بیم وامید است وتحقق بعضی از آن ها امکان دارد سال ها به طول انجامد.
اجرای عجولانه بسته حمایتی مدارس غیر دولتی را در آینده مشکل ساز خواهد شد چون این طرح شتابزده و دیر هنگام به استان ها رسیده است. مهم ترین نگرانی در این مورد گزینش عجولانه  نیروهای صلاحیت دار است مساله ای که بدون شک عدالت آموزشی را زیر سوال خواهد برد.
طرفداران مدارس بسته ی حمایتی معتقدند این مدارس باعث افزایش کیفیت آموزش از طریق کاهش جمعیت دانش آموزی در این مدارس میشودو خواستار حمایت و پشتیبانی دولت و مشارکت همگانی می باشند.
موافقان و مخالفان چه خوششان بیاید یا نیاید مدارس دولتی این روزها به سرعت تبدیل به مدارس غیردولتی می‌شوند و دانش‌آموزان زیادی هم به شیوه‌های مختلف کوله، دفتر و کتابشان را برداشته و به مدارس غیردولتی کوچ می‌کنند اما قطعا با گذشت زمان, این خانه و کاشانه قدیمی و خسته تغییر می‌کند و باز هم سیاهی زغال به روی مجلسی می‌ماند که برای کاهش سلیقه وزیران در نحوه اداره مدارس، قانونی محکم تصویب نمی‌کند.

  1. محمد مهدی

    سلام و عرض خسته نباشید
    واقعا این درد بزرگیست برای جامعه و باید پیگیر حل این مشکلات بود همش که مشکل کوچه و اسفالت و …. نیست به راستی هیچکس برای نسلی که باید برای اینده کشور مفید باشند و در درجه اول در همین مدارس تربیت و اموزش و ساخته می شوند زیاد به فکر نیست بازم دم شما گرم اقای دکتر ارجمند که همیشه بدون هیچ منفعتی به فکر جامعه و اینده ان هستید و من الله توفیق

  2. معلم حمایتی

    جناب آقای دکتر ممنون از اینکه شما به یاد ما بودین.لازم به ذکر است که بیمه ما 19 روز در ماه تحصیلی توسط موسس پرداخت میشودو مابقی آن را از حقووق کسر میشود و سه ماه تعطیلی نه بیمه داریم و نه حقوق.

  3. حسین تفکری

    سلام و خسته نباشید
    دقیقا اقای دکتر ارجمند به مهمترین نکته اشاره کردند کاش مسولین ما درک کنن که پرورش نسل اینده شهر ما و کشورمان از همین مدارس شروع می شود و باید به معلمین و تعلیم دهندگان فرزندانمان توجه به خصوصی کرد تا باشد که نسلی قوی و با علم پرورش پیدا کنن
    ای کاش ده نفر دیگه هم مثل اقای دکتر به مساعل مهم می پرداختند خدا اجرتان دهد

  4. محمد رضا

    من با نظر اقای دکتر تا حدودی موافقم تا اونجا که اداره اموزش و پرورش نگذارد تا دقیقه نود ،مخالفم از اونجا که مدارس حمایتی میتونه با وضعیتی که اداره داره رونق پیدا کنه اونم از طریق خیرین چون اداره به این مدارس نمیتونه برسه و بودجه نداره. ولی برای اون خانم حمایتی بگم که اداره بابت شما ۱۹ روز حقوق کامل و ۲۱ روز بیمه پرداخت میکنه اگر کمتر بیمه پرداخت میشه میتونید به اداره شاکی بشید ثانیا حقوقش از مدارس غیرانتفاعی خیلی بالاتره و اگر پایینه چرا رفتن به اونجا سرودست میشکنید و پارتی بازی میکنید؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *