نوشدارو پس از مرگ سهراب

علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد

دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست

به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز

وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست

مدت هااست که در کشور باب شده است هر گاه حادثه و مشکلی رخ می دهد مسئولین به یاد رفع اشکال می افتند.
یکی از این موارد مواد غذایی است.
تأمين سلامت غذا در كنار تلاش براي تهيه غذا اهميتي دو چندان دارد . مسئوليت مهم دولت ها تأمين سلامت زنجيره غذايي از مزرعه تا سفره است و براي عملي كردن آن همكاري بين بخشي وسيعي لازم بوده و هر بخشي وظايف خود را بايد بدرستي انجام دهد.
غذا به عنوان منبع توليد انرژي در بدن، اگر دچار آلودگي باشد، مي تواند منشاء بيماري هاي مختلف و در رأس آن ها بيماري هاي گوارشي و مسموميت هاي غذايي در انسان باشد. عوارض ناشي از غذا، يکي از شايع ترين و شديد ترين مشکلات بهداشت عمومي در جهان امروز هستند، که بر زندگي انسان ها، بار سنگيني تحميل کرده اند. اين آلودگي ها معمولاً به دليل تهيه، نگهداري و حمل و نقل نامناسب ماده غذايي بروز مي کند.
يکي از راه هاي حفظ بهداشت مواد غذايي، بسته بندي آن هاست، در حال حاضر در تمام فروشگاههاي مواد غذايي شهرستان بسته بندي هاي بدون مجوز و شناسه بهداشت از مواد لبني گرفته تا سبزيجات به وفور يافت ميشود .حتي ماستي كه در ظروف يك بار مصرف به مغازه ها سرازير ميشود معلوم نيست در چه محيطي و در چه دمايي و با چه موادي تهيه شده و راهي بازار مصرف شده است .بسته بندي كشك و قره قروت ، سبزي، نان محلي و ….هيچكدام اصولي و بهداشتي نيستند .
با توجه به اينكه کسب و کارهاى خانگى در ايران سابقه ديرينه دارند. بسيارى از مواد غذايي مصرفي در منازل و محل سکونت افراد توليد می‌شوند. اما كاش اين كسب و كارها سلسله مراتب قانوني خود رو طي ميكرد .
یکی از این مشاغل خانگی که متاسفانه روند رو به افزايشی هم در چند سال اخیر داشتند کارگاههای تولید شیرینی جات خانگي بدون مجوز بهداشت و حتی مجوز فعالیت میباشند.علاوه بر غیرقانونی بودن 7/14 درصد در بروز بیماریهای شایع نقش دارند.
الغرض این موارد كه بايد توسط دستگاههاي مربوطه بخصوص دادگستری همسو با واحد بازرسی شبکه بهداشت و درمان پیگیری شود نادیده گرفته شده ولي جايي كه بايد با مردم در جهت راه اندازي و ايجاد كارگاههاي صنعتي و بهداشتي همكاري داشته باشند سنگ اندازي کرده و قوانين دست و پاگير رديف ميكنند. بياييد با اين موارد عادلانه تر و اما قانونمند برخورد كنيم تا مشكلات كوچيك به بزرگ تبديل نشوند. نوشدارو بعداز مرگ سهراب را فراموش نکنیم
امید است با این مختصر توضیحات شاهد همراهی و همکاری بین دستگاههای مربوطه باشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *